nov 09

Susanne Staun indstillet til Cavlingspris

Med bogen Mediernes Møgkællinger, som udkom på Gyldendal den 22. september 2017, er forfatteren Susanne Staun i spil til den højt estimerede Cavlingpris. Det er en fantastisk nyhed, som vi i Foreningen Mor hilser meget velkommen.

Vi håber meget at hun får prisen, da hendes samfundskritik er vital og vigtig for vores demokrati. Det væsentlige er, at hun ikke kun kritiserer, men graver meget dybt ned i hvad der er virkelighed og hvilket billede, der findes i samfundet – herunder hos myndigheder, politikere og i den offentlige mening.

Susanne Staun

Hun er om nogen en systemkritiker, som taler for kvinder, børn, udsatte og mennesker i bunden af samfundet, som ellers bliver negligeret og må tie og tåle livsvilkår, som ikke harmonerer med menneskerettighederne og de frihedsrettigheder og det leveniveau, som andre nyder.

Hvis vi ønsker et bedre og mere retfærdigt samfund, er Susanne Staun og hendes store researcharbejde noget, som virkelig kan bringe os fremad. Børnene er fremtiden. Derfor er det vigtigt, at netop denne bog bliver læst af så mange som muligt. Det er en milepæl. Bogen er banebrydende, fordi den ikke kører i de sædvanlige klicheer, men giver en anderledes vinkel på ligestilling og udfordrer de gældende dogmer på en helt anderledes dybtgående måde end hvad man ellers ser.

Vi håber meget, at Cavling-komiteen vil nominere Susanne Staun til prisen, som uddeles i begyndelsen af januar 2018.

Læs her hvad Gyldendal skriver om Cavlingprisen

Gyldendals omtale af Mediernes Møgkællinger af Susanne Staun

Susanne Staun: Derfor skrev jeg om ”mediernes møgkællinger”