aug 25

Fingrene væk fra kvindens orlovsrettigheder, Rasmus Horn Langhoff!

Trods massiv modvilje i store dele af befolkningen imod at staten skal bestemme hvem der holder barsel hvornår i hjemmene, er der en person som ikke vil give op. Det er socialdemokratiets folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff, som nu i Kristeligt Dagblad er ude med et forslag om at forældreorloven, som i dag kan deles frit, skal deles i to gange 16 uger til hver af forældrene.

I praksis betyder det, at en far kan blokere for, at moderen får mere end 16 ugers forældreorlov. De kvinder, som oplever dette, vil kun have 14 ugers barselsorlov samt 16 ugers forældreorlov, hvor de maksimalt kan få dagpenge eller løn. Det vil være en alvorlig forringelse for disse kvinder. Det vil stille dem dårligere end de er i dag.

Det er en dårlig ide at tage betalt orlov fra kvinderne, når den betalte barsel og forældreorlov i årevis har stået i stampe, så mange mødre holder mange måneders barsel uden løn eller barselsdagpenge! Det er en hån imod disse kvinder, som for egen regning påtager sig den opgave det er at give et spædbarn er tryg og rolig start i livet. Denne indsats burde værdsættes mere end man gør i dag.

Rasmus Horn Langhoff glemmer, at der er 37 familieformer, men hans forslag bygger på den traditionelle kernefamilie og at mor og far er på god fod med hinanden, sådan at far afstår fra barsel for at mor eksemplevis kan amme.

Men der er også fædre, som er hensynsløse og måske allerede har fundet en ny kvinde, de hellere vil dele barnet med. Sådanne fædre kan bruge deres vetoret til 16 uger af forældreorloven til at opnå fordele i kampen om forældremyndighed på bekostning af det spæde barns behov for mor.

Det er muligt at Rasmus ikke tror på, at der er fædre, der kan finde på den slags. Men det ved vi i Foreningen Mor, at der findes. Vi kender bagsiden af medaljen og realiteternes verden. Lyt til os og lad være med at stille sådan et dumt forslag, som kan skade kvinder og børn og som vender den tunge ende nedad.

Kvinder skal ikke gøres mere fattige, end de er i forvejen, når det føder børn!

Dette er et asocialt og fuldstændig uacceptabelt forslag, som øger uligheden, er kvindeundertrykkende og patriarkalsk og ikke respekterer kvinden!

Artikel i Kristeligt Dagblad
Artikel i Avisen.dk 25.8.2017

PS
I skrivende stund (25.8.2017) lader forslaget ikke til at have større opbakning. Kun få aviser har benyttet Ritzau-telegrammet med historien og i debattråde er der få tilhængere og megen kritik, da folk har hørt om dette til bevidstløshed. Ingen ledende socialdemokrater har vist nogen tilslutning til dette. Så indtil videre virker det usandsynligt, at Langhoffs forslag bliver til noget, heldigvis!

I Foreningen Mor følger vi sagen løbende. Better safe than sorry!