aug 16

2.000 er nu med i Foreningen Mor!

FORENINGEN MOR er nu en kvindeorganisation med 2.000 medlemmer!

Vi taler kvinden op og ikke ned og det er der brug for! Siden Foreningen Mor blev stiftet den 18. marts 2015 er vi vokset fra at være et par hundrede i de første måneder til nu den 16. august 2017 at runde 2.000 medlemmer. Det er helt tydeligt, at der er et kæmpe behov blandt kvinder for at finde nogen man kan stole på og betro sig til. Og det finder mange hos os i Foreningen Mor.

Vi er glade for at kunne hjælpe og at vi sammen finder en ny selvbevidsthed, som gør hverdagen lettere at overskue i et samfund, som møder kvinden med en stigende strøm af krav, men som ikke giver kvinder megen anerkendelse for slet ikke at tale om rettigheder.

Især som mor mærker kvinden, at hendes frihed bliver stærkt begrænset. Det er ikke kun den naturlige opgave ved at være mor, som begrænser kvinders frihed. Det er mænds krav på at styre og eje mor og barn, som gør livet tungt for mange mødre.

Vi lever i en nypatriarkalsk tid, hvor undertrykkelsen af kvinden antager nye former. Især den enlige mor har siden forældreansvarsloven trådte i kraft for ti år siden – 1.10.2007 – oplevet at livet kan blive en katastrofe, hvis man får barn med den forkerte mand.

Loven er nu helt og holdent på hans side og kvinden er tvunget til at “samarbejde” med ham om barnet uanset hvordan han har behandlet hende. Samtidig er mandens forpligtelser lettet betydeligt, så mændenes opsparinger og pensionsformuer bugner og deres levealder stiger, mens kvindernes levealder falder uden at der tales højt om dette.

Mange kvinder sidder i dag med en stor gæld, fordi de har måttet kæmpe i retten for deres børn. Før var det en selvfølge, at den enlige ugifte mor havde ret til forældremyndigheden over sit eget barn. Dengang var det de ugifte kvinder, som var underlagt ægtemandens autoritet. I dag er det de ugifte kvinder, som har mistet den personlige frihed, de havde før.

Mange enlige kvinder er meget udsatte og føler ikke de har rettigheder som andre voksne i dette land. Det er virkelig en gruppe i samfundet, som vi i Foreningen Mor gerne vil være med til at løfte, for de skal ikke diskrimineres juridisk, økonomisk, socialt eller politisk.